Dag 7 Bezoek scholen en gezondheidscentrum

13 februari 2024 - Gunjur, Gambia

Vandaag staat in het teken van het voorlichting geven over het plastic recycle project op twee Arabische scholen en in de middag een bezoek aan het gezondheidscentrum. Dus vroeg uit de veren vandaag. Om 08.00 uur vertrekken Luuc, Anita, Britt en ik naar het plastic project om grote zakken en materialen op te halen om te laten zien ter ondersteuning van het verhaal. Mohammed van YPWB is mee om te vertalen daar waar nodig.
We komen om een uur negen aan bij een grote Arabische basisschool waar 700 leerlingen les krijgen. We worden welkom geheten door het hoofd van de school en drie docenten die heel geïnteresseerd en vriendelijk zijn. Mohammed doet de introductie, er wordt weer gebeden voor een goede vergadering en we krijgen wel heel veel dank voor onze komst. Ze weten nog dat we vorig jaar kwamen om schriften en pennen te geven en dat heeft erg bijgedragen, zo wordt uitgebreid benoemd. We stellen ons voor en vervolgens geeft Anita uitleg over het ontstaan van het project en wat het doel van het project is. Zij erkennen het plastic probleem. Ook op het schoolterrein en im de schooltuin ligt veel plastic en de dat is niet goed voor mens, dier en milieu. Helaas komen we erachter dat er bijna geen kinderen zijn ivm vakantie. Voor het plastic verzamelen gaan we woensdag terug, want dan zijn er nog wel kinderen, voordat ze echt twee weken sluiten. We krijgen een rondleiding. Het is schrijnend om te zien hoe weinig financiële middelen zij hebben om het onderwijs vorm te geven. De Arabische scholen krijgen geen financiële ondersteuning van de overheid en dat is ook te zien. De gedrevenheid van de leerkrachten valt op, sommigen doen dit vrijwillig, naast een andere baan op een overheidsschool. Ook valt het ons op hoe lief de leerkrachten omgaan met de kinderen.
We gaan vervolgens naar de tweede Arabische school en daar is het nog armoediger. Er zitten gaten in het dak, vervuilde toiletten, nauwelijks water en kapot meubilair. Er zijn twee docenten die ons hartelijk verwelkomen. Ook hier zijn bijna geen kinderen vanwege de aanstaande vakantie. In overleg laten een grote verzamelzak achter. Ze willen de kinderen stimuleren om het plastic afval te verzamelen.
Het is ondertussen al weer bijna 12.00 uur en we hebben nog geen ontbijt gehad. In een winkeltje halen we stokbrood met ei, om vervolgens naar het gezondheidscentrum te gaan. Daar worden we verwelkomd door mr. Sow (vroedman) die ons van alles vertelt over het centrum waar zwangere vrouwen komen voor controle, om te bevallen en nacontrole. Hij heeft een vroedvrouw en verpleegkundige in dienst die hem assisteren. Verder zijn er administratieve krachten en voorlichtingswerkers werkzaam in het gezondheidscenrum. Het centrum is vanaf 20.00 uur ‘s avonds tot 08.00 uur gesloten, omdat mr. Sow anders 24 uur per dag werkzaam zou zijn. Dit betekent dat tussen 20.00 en 08.00 uur vrouwen naar een ander centrum in een naburige plaats moeten uitwijken. Alleen in nood kunnen ze bij hem aankloppen. Een zijn ook zes bedden voor andere patiënten. Gedurende de regentijd zijn die veelal bezet door malariapatiënten. Nu is er niemand opgenomen.
Eind van de middag zijn we terug in de lodge om even te relaxen.
Inmiddels zijn Silvijn en Britt aangekomen om een nachtje bij ons te overnachten.

1. Ellen Meulenveld:
    13 februari 2024
    Fantastisch! Hebben jullie ook de toestand van de matrassen, schakelaars en dergelijke in het health center bekeken? Goed om met de kinderen plastic te gaan rapen, ik ben zeer benieuwd wat zij ervan zullen vinden.
    Gr. Ellen

Jouw reactie