Dag 10 Bezoek naaiatelier, primary school, plastic fabriek en  zwemmen

16 februari 2024 - Gunjur, Gambia

Vandaag staat weer in het kader van voorlichting geven over het plastic project. Dit keer op een primary school. Om 08.30 uur zitten we klaar voor het ontbijt, maar helaas is de gasfles leeg en moeten we wachten tot er een nieuwe gehaald is. Een uur later dan gepland, zitten we aan de pannenkoeken, die heerlijk smaken. Om 10.00 uur rijden we richting Sifoe en onderweg halen we bij de secondary school het voorlichtingsmateriaal op dat we de dag daarvoor achtergelaten hebben. We worden aangesproken door een van de leerkrachten die zo onder de indruk was van de stoelen dat ze er graag vier wil bestellen voor haar eigen kinderen. Geweldig! Wanneer we daar het terrein weer afrijden, moeten we wachten op een enorme kudde koeien die op en langs de weg lopen. Heel bijzonder om mee te maken.
We gaan vervolgens naar het educatiecentrum om de stof die we in Brikama hebben gekocht, naar het naaiatelier te brengen. We geven uitleg over wat de bedoeling is, zodat ze aan de slag kunnen. We geven ook tassen af die we zelf in Nederland  gemaakt hebben. Malleki die in het naaiatelier werkt, glundert van oor tot oor en is er heel blij mee. Hij doet zelf direct een tas om.
We vertrekken naar de primary school, waar aan de zes groepen voorlichting wordt gegeven. In totaal zitten er wel 1600 kinderen op deze school! We worden ontvangen door de directrice en twee leerkrachten. Er wordt van gedachten gewisseld hoe de aanpak zal zijn en dit komt met elkaar overeen. De kleuters zijn als eerste aan de beurt. Anita doet de presentatie en Luuc vult aan. De leerkrachten vertalen het voor de kinderen. De kinderen moeten heel hard lachen als de leerkracht laar zien dat je gewoon op de stoel kan zitten! Daarna gaan Britt, Yonna en ik met de kinderen plastic verzamelen. Luuc en Anita vertellen het verhaal aan de volgende groep. Zo doen we het met elke groep. Na twee groepen zit de grote verzamelzak al helemaal vol. Kun je nagaan hoeveel plastic overal ligt. Deze big bags zijn nl enorm groot. Yonna en Britt gaan bij het plastic project snel een nieuwe zak halen.
Met de laatste groep en de oudste kinderen gaan we ook een kijkje nemen bij het plastic project. Silvijn geeft uitleg over de machines. De kinderen en de leerkrachten zijn erg geïnteresseerd.
We nemen afscheid van de kinderen en de leerkrachten. Luuc blijft op het plastic project om met Silvijn een aantal dingen door te nemen en af te stemmen. Anita, Yonna en ik lopen nog even langs het naaiatelier en er zijn tot onze verrassing al een aantal kussenhoesjes klaar. Ze zijn super leuk geworden. Daarna gaan we voor de lunch naar de familie Bah: vis, rijst en groenten. Met z’n allen wordt er met de handen gegeten uit 1 schaal. De buurkinderen die er zijn, eten gewoon mee. Vervolgens gaan we terug naar de lodge om een duik in het zwembad te nemen met een aantal kinderen, inclusief buurkinderen, die hier enorm van genieten. Voor ons is een zwembad heel gewoon, maar voor hen een hele grote belevenis. Wij genieten net zo hard van de glunderende gezichtjes als zij!
Helaas is de auto vandaag stuk gegaan, de uitlaat er bijna helemaal onderweg, gelukkig gebeurde het dicht bij de lodge. Dus morgenvroeg eerst naar de garage.

1. Ellen Meulenveld:
    17 februari 2024
    Geweldig! Wat een energie stroomt er door Sifoe. Heerlijk om jullie verhalen te lezen en zo er ook een beetje bij te zijn.

Jouw reactie