Dag 9 - plastic ruimen, Brikama en wandelen

14 februari 2024 - Gunjur, Gambia

Vandaag gaan we met de kinderen van de Arabische school plastic verzamelen. Om 09.00 uur staan Luuc, Anita, Isatou, Yonna, Britt en ik klaar om aan de slag te gaan. We worden van harte welkom geheten door de staf van de school. De kinderen staan klaar en worden toegesproken door het hoofd van de school. Na het gebed delen we ons in twee groepen: opruimen van de klassen en het opruimen van de schooltuinen. Daarna gaan we met z’n allen aan de slag op het schoolterrein. Dat is een enorme oppervlakte. De kinderen zijn enorm enthousiast. Het wordt steeds warmer, onze warmste dag tot nu toe. Na een uur opruimen maken we er dan ook een eind aan en zijn we een heel eind gekomen. Alle kinderen worden weer verzameld en zij en ook wij worden door verschillende stafleden toegesproken over hoe belangrijk zij het plastic project vinden. Er wordt aangegeven een competitie, plastic opruimen, aan te gaan met vijf andere Arabische scholen. Het belang van het opruimen van plastic wordt omarmd. Anita wordt benoemd tot 'Sister of our School', een hele eer.
Ondertussen is Kalifa gearriveerd en sluit de bijeenkomst af samen met ons en de staf van de school. Er wordt aangegeven dat we volgend jaar weer van harte welkom zijn.
We gaan terug naar het educatiecentrum voor een verlaat ontbijt, op zijn Gambiaans, tegen onze lunchtijd. Daar hebben we ondertussen ook wel zin in. Na de middag vertrekken Anita, Yonna, Isatou, Britt en ik naar Brikama om stoffen te kopen om kussenhoesjes te laten maken in het naai atelier op het educatiecentrum. Anita rijdt ons veilig door het drukke verkeer. Het is een wirwar van auto’s, fietsen, voetgangers en af en toe een ezel of paard met een wagen erachter. Een kleurrijk geheel. Isatou wijst de weg waar we mooie stoffen kunnen kopen. We kijken onze ogen uit. Prachtige stoffen in allerlei kleuren en patronen. We kunnen bijna geen keus maken en worden er heel hebberig van. Met een volle tas verlaten we de winkel. Britt heeft zelfs stof gehaald om een jurk te laten maken.
We lopen nog wat rond en laten ons verleiden tot het kopen van wikkeldoeken. Het is inmiddels te laat geworden om de stoffen af te leveren bij het naai atelier. Op de terugweg pikken we Luuc op.

Ja, want mij hadden de dames na de lunch achtergelaten op het Education Centre. Ik had m'n hoofd vol en had behoefte aan even wat anders. De auto zat toch al vol dus dat kwam allemaal goed uit. Ha ha. Met Essa had ik al eens afgesproken om naar de rivier te lopen en vandaag was daar een mooi moment voor. Ik liep langs een naming ceremony waar hij was en liepen vandaar samen verder. We hebben heerlijk gelopen door een prachtig bosgebied. Het was warm, zeer warm vandaag dus maar goed dat de rivier maar twee kilometer uit het dorp ligt. Prachtig vergezicht op Senegal/Casamance maar kaal. Een reiger aan het vissen en een pelikaan die het kunstje afkeek. Vroeger was het een mangrove bos maar veel bomen zijn verdwenen. Onder wat kokosnoten zochten we een schaduwplek waar we leuk hebben gesproken. Fijn en leerzaam! Later weer thuis wat gegeten, gedronken samen met z'n broer. Een waardevolle middag: a walk and good talk. De meiden pikten me weer op na een belletje. Ik was weer opgeladen en m'n hoofd weer leeg.

1. Henk k Kroeze:
    16 februari 2024
    Goed bezig allemaal, ben trots op jullie

Jouw reactie