Dag 12, relaxen op Stala

18 februari 2024 - Sifoe, Gambia

Vanochtend is het eerst wat bewolkt. Helemaal niet erg na die warme dag van gisteren. We zouden om 08.15 uur ontbijten, omdat Luuc om 09.00 uur een overleg heeft op het educatiecentrum. Niet helemaal gelukt😉. Tegen negen uur arriveert het ontbijt en Luuc vertrekt direct daarna. Inmiddels komt de zon er door en Anita, Yonna en ik liggen lekker bij het zwembad. Luuc heeft na het overleg de baby bezocht bij Essa en Marie en komt terug met Sanna, waarna wij tegen half twee naar Stala vertrekken. Sanna kent de weg naar Stala goed. Stala is een resort en ligt tegen de zuidelijke grens met Senegal en ligt midden in de natuur op de oevers van de Gambia rivier. De rivier is de overgang naar de Atlantische oceaan. De rivier is een oase van rust. We besluiten een boottocht te maken. Het is heerlijk op het water. We zien o.a. pelikanen, zeearenden en reiers. Gewone reigers, witte en ook frote zwarte reigers. Er zitten ook krokodillen, maar die hebben wij niet gezien. Er wordt veel gevist op de rivier en enkele kleurrijke vissersboten vertrekken voor een nachtelijke vangst. We zien de groene mangroves en er zijn diverse zijtakken in de rivier. Ons gids leidt ons naar een zijtak en we gaan aan wal. We zitten nu op Senegalees grondgebied. Het is er prachtig. We wandelen er even rond en gaan terug op de boot. We zien de Atlantische oceaan liggen, maar de dolfijnen die daar zwemmen, hebben we helaas niet gezien.
Terug bij Stala staat er een heerlijke lunch met vis te wachten. We drinken nog wat aan het water en vertrekken richting Sifoe. Onderweg stoppen we bij een kunst galerij. Ook weer heel verrassend. Bovenop een heuvel ligt een heel mooi verblijf met binnen schilderijen, porselein en andere typische Gambiaanse producten. Een hele aardige meneer laat ons binnen. We kijken rond en genieten van de omgeving. Terug in de auto besluiten we te stoppen bij Nemasu eco lodge. Wat een prachtige omgeving hier. We zien de bush zoals in vroegere tijden veel meer waren in Gambia. Het is een oase van rust, prachtige lodges en er is een privé strand. Er zijn veel Tubabs, (lees, zon 30 andere witte gasten) dat is even wennen.
Anita en Luuc brengen Sanna terug en zetten Yonna en mij op de terugweg af. Het is inmiddels al weer bijna donker.
Het was weer een heerlijke dag!

1. Ellen Meulenveld:
    18 februari 2024
    Ja heerlijk zo'n dagje niks doen, pierewaaien noemde mijn vader dat, en dat is ook precies wat het is. Blijven genieten hoor, de laatste loodjes komen er nu aan maar vergeet niet, afscheid nemen hoeft niet voor lang te zijn.

Jouw reactie