Dag 8 Secundairy school en komst Yonna

13 februari 2024 - Gunjur, Gambia

Vandaag wederom vroeg op. Het voordeel van vroeg opstaan is, is dat temperatuur heerlijk is. We gaan naar de secondary school om informatie te geven over het plastic recycle project. We rijden om acht uur weg en komen aan wanneer de schoolbel gaat. We worden eerst op het kantoor ontvangen van de directeur, waar Anita en Luuc kort uitleggen wat zij willen gaan vertellen. Het komt overeen met hoe de directeur er tegenaan kijkt.
Alle leerlingen staan keurig in uniform in de rij voor het hoofdgebouw. Wat een discipline! Iedere school heeft zijn eigen uniform. Eerst wordt er gezamenlijk gebeden en de directeur geeft een korte introductie, waarna Anita haar verhaal doet aangevuld door Luuc. Kalifa die inmiddels ook is gearriveerd, vat alles kort samen en benadert nogmaals het belang van een schone omgeving. De leerlingen luisteren geïnteresseerd. We laten een grote verzamelzak achter waar ze het plastic rondom de school, in kunnen verzamelen. Er wordt gevraagd of we nog wat meer zakken kunnen brengen. Heel goed om te merken dat de school meedenkt en mee wil werken.
Met een gezang wordt de bijeenkomst afgesloten.
Het schoolterrein is enorm groot en heeft verschillende gebouwen met elk een eigen studierichting. We worden rondgeleid door een jonge leraar Engels. Hij behoort ook tot de YPWB. Hij toont ons de regels die er gelden in de school en groot afgebeeld staan op de muur. Een van de regels is bijvoorbeeld dat het verboden is om te vechten in uniform, ook buiten de school. Dit om te voorkomen dat er onderweg naar huis gevochten wordt. Een andere regel geeft aan hoe het haar gedragen dient te worden. Veel regels, streng, maar heel duidelijk. We bedanken de directeur voor de gastvrijheid en we laten het voorlichtingsmateriaal achter, zodat dit vandaag nog gebruikt kan worden door de leraren.
We rijden door naar het educatiecentrum, waar we ontbijten en van waaruit Luuc en Anita, Yonna op gaan halen van het vliegveld. Zij komt voor een week naar Sifoe. Britt en ik blijven nog even op het educatiecentrum. Samen met Isatou overleg ik met de kleermaker in het naaiatelier of hij kussenhoesjes voor Gamrupa wil maken. Deze willen we in Nederland verkopen ten behoeve van Gamrupa. De kleermaker wil het doen. Nu nog stof kopen. Inmiddels is de taxi er en Britt gaat voor een paar uurtjes met mij mee naar de lodge, waar ze nog even wil zwemmen. Ondertussen is Yonna gearriveerd. Moe, maar met heel veel zin. Mohammed van YPWB, komt naar de lodge om Yonna te ontmoeten en afscheid te nemen. Hij gaat naar Farafenni waar hij voor een jaar uitgezonden is om te werken. Morgen weer een dag.

Jouw reactie