Dag 6 evaluatie plastic project en vooruitkijken em bezoek aan familie

12 februari 2024 - Gunjur, Gambia

Zoals elke dag weer een stralende dag! Vandaag kan ik uitslapen, want Anita en Luuc hebben vanochtend een overleg in het educatie centrum met verschillende mensen van Gamrupa Gambia en YPWB. Zij zijn al heel vroeg vertrokken. Op zondag overleggen is nl. heel gewoon in Gambia.
Om 09.00 uur opgestaan en direct een ontbijtje besteld, hopende dat dat niet al te lang op zich laat wachten. Voor 10.00 uur arriveert het ontbijt aan de rand van het zwembad. Wat een luxe en beseffend hoe goed wij het hebben in tegenstelling tot de meerderheid van de mensen in Gambia. Ik dacht een rustige ochtend aan het zwembad te hebben, maar al snel komt Paul, medewerker van de lodge, vertellen dat er een poolparty is vandaag. Langzamerhand druppelen de partygangers binnen, zo’n 20 mannen die zich settelen naast het zwembad. Anita is inmiddels terug op de lodge. Luuc is achtergebleven om  verder te praten over de financiële kant van het plastic project. Anita vertelt een goed overleg te hebben gehad. Het oorspronkelijke plan is goed doorgesproken, alle neuzen staan dezelfde kant. Komend weekend staat opnieuw een overleg gepland waarin we samen kijken naar de toekomst. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt om een aantal scholen te bezoeken om voorlichting te geven over het plastic probleem om vervolgens samen met de kinderen plastic te gaan verzamelen. We horen van Kalifa nog wat de planning is.
Je kunt je bijna niet voorstellen hoeveel plastic overal ligt. Veel dieren gaan dood, omdat ze plastic eten. Er ontstaat een enorme grote harde plastic bol in de maag, waar ze uiteindelijk aan dood gaan. Een groot probleem voor mens en dier.
Ondertussen zien Anita en ik een geit verschijnen, die ter plekke wordt geslacht en op de bbq gaat. In Gambia is dat heel gewoon. Wij vinden het zielig.
Inmiddels is het 14.00 uur en we gaan richting de Familie Bah waar we uitgenodigd zijn voor de lunch. Luuc is daar inmiddels ook. We gaan lekker in hun achtertuin zitten onder de mangoboom. We krijgen lekkere verse sinaasappels direct van de boom. Marie heeft ondertussen de lunch klaargemaakt, de vis die in Tanji op de markt is gekocht. Het smaakt heerlijk! Daarna een glas wonjong (sap van de hibiscus) en vervolgens nog een glaasje cjai. Dit is thee van gember, met heel veel suiker (sterk en zoet). In Gambia wordt er over het algemeen heel veel suiker gegeten. Na een gezellige middag gaan we tegen half richting de lodge. Silvijn is net bij de familie Bah aangekomen, om vervolgens de avond bij ons door te brengen. Britt arriveert om 19.00 uur, net voor Silvijn. Zij blijft een nachtje slapen. Britt was die middag naar een voetbalwedstrijd geweest, die nogal uit de hand liep.
De poolparty is nog steeds in volle gang. We krijgen van de mannen kip van de bbq, pap van cous met wat vruchtjes en flesjes frisdrank.
Luuc en Anita zijn druk aan het praten en overleggen over de vergadering van die ochtend en de voorlichting op de scholen. Silvijn, Britt en ik kletsen wat over onze ervaringen. Tegen 21.00 uur gaat Silvijn met de taxi richting zijn eigen onderkomen. De poolparty loopt inmiddels tegen zijn einde en wij vertrekken allemaal naar onze eigen verblijf, nog niet wetend hoelaat we op de scholen verwacht worden morgen. Dat is ook Gambia.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ellen Meulenveld:
    13 februari 2024
    Hahaha een rustige zondag is toch wel een beetje anders dan anders verlopen.

Jouw reactie